مافیا (به انگلیسی: Mafia) یک بازی روسی گروهی و استدلالی است که توسط دیمیتری دیویدوف در سال 1986 ساخته شد. این بازی تضاد بین دو گروه را مدل می‌کند: یک اقلیت آگاه (مافیاها یا گرگینه‌ها) و یک اکثریت ناآگاه (شهروندان). در شروع بازی، به هر بازیکن مخفیانه نقشی وابسته به یکی از این تیم‌ها اختصاص می‌یابد.
بازی دارای دو مرحله متناوب است: اول، یک فاز شب، که در طی آن کسانی که دارای قدرت کشتار در شب هستند ممکن است به طور مخفیانه سایر بازیکنان را بکشند، و دوم، مرحله روز، که در آن همه بازیکنان بازمانده بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای می‌دهند.
بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که یک جناح به شرط برد خود برسد. برای شهروندان، این معمولاً به معنای حذف اقلیت منفی است، در حالی که برای اقلیت، معمولاً به معنای برابری عددی با روستا و حذف هر گروه منفی رقیب است.

bd2da22d7d1ff6a2dd9f86d520b8cd66175923a2347683464b3c3ec3112bf5d5-rimg-w750-h410-gmir-1-edited

مافیا کلاسیک پیشرفته 

بازی مافیا سناریو های زیادی دارد و یکی از سناریو هایی که در تعداد بالا بازی می کنند کلاسیک پیشرفته است مافیای کلاسیک مرجع بازی مافیاست و به همین دلیل، هیچگونه تغییری نداره. مافیای پیشرفته چنین حالتی نداره و هر قسمتش جداگانه طراحی یا اقتباس شده و تغییراتی داده شده.ولی اصل و کیفیت بازی فرقی نکرده. بازی مافیا در یک شهر فرضی انجام می‌شود. نبردی بین شهروندان و افراد مافیایی که در روز خودشان را شهروند جا می‌زنند. اما شبانه به مردم شهر حمله می‌کنند. شهروندان باید نفرات مافیایی که بینشان پنهان شده‌اند را پیدا کنند. شهروندانی که اکثریت تعداد را تشکیل می‌دهند. اما نمی‌دانند باید به چه کسی اعتماد کنند. گروه مافیا اگرچه تعدادشان کمتر است، اما همدیگر را می‌شناسم و با هم هماهنگ هستند. این شهروندان هستند که باید از حرکات و صحبت‌ها، بقیه‌ی شهروندان را پیدا و افراد مافیا را شناسایی و حذف کنند. بازی تا زمانی که تمام اعضای مافیا از بازی حذف شوند، ادامه دارد. وقتی تمام تیم مافیا حذف شدند، شهروندان برنده‌ی بازی خواهند بود. اما در صورتی که تعداد مافیا و شهروندان برابر شود، تیم مافیا برنده بازی است و شهر سقوط خواهد کرد. 

DSC_0092

سناریو شب مافیا چیست؟

در این سناریو بازیکن‌ها به دو گروه شهروند و مافیا تقسیم می‌شوند. اعضای مافیا یکدیگر را می‌شناسند ولی شهروندان همدیگر را نمی‌شناسند. بازی در دو فاز شب و روز انجام می‌شود و بسته به تعداد بازیکن‌ها در چند شبانه روز به پایان می‌رسد. این سناریو برای تعداد 15 تا 30 مناسب است. به این دلیل که تعداد نقش‌ها در این سناریو بسیار متنوع و زیاد است. در شب مافیا یک نفر را حذف می‌کند و در روز شهروندان باید سعی کنند مافیا را پیدا کرده و با رای‌گیری از بازی خارج کنند. این روند تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که یکی از گروه‌ها برنده نهایی بازی شود. مهم‌ترین نکات مربوط به سناریو شب مافیا نکات مرتبط با نقش‌های آن است. این سناریو یکی از پرنقش‌های سناریو در کل سناریوهای مافیاست.

ارتش سری چیست؟

«ارتش سری»، یک بازی گروهی استدلالی و استنتاجی است که داستان آن الهام گرفته شده از سریال پر طرفدار ارتش سری است، با موضوع وقایع جنگ جهانی دوم: نبردی میان پارتیزان‌ها و ارتش آلمان نازی برای نجات خلبان ها. داستان این سناریو از این قرار است: در خلال جنگ‌جهانی دوم، ده نفر از بازیگران در نقش‌های متفاوت پارتیزان، سرهنگ کسلر، گشتاپو، خلبان، راینهارد در کافه کاندید واقع در بلژیک ۱۹۴۵ جمع می‌شوند تا یک بازی واقعی و رئال را انجام دهند.ر سناریو ارتش سری، بازیکن‌ها به دو دسته گروه نجات (پارتیزان) و گشتاپو تقسیم می‌شوند. البته یک دسته سوم به اسم مشتری هم وجود داره که مستقل و بدون ساید هست و باید در طی بازی به یکی از دو تیم نجات یا گشتاپو ملحق بشه. هدف این بازی زنده دستگیر کردن خلبان می‌باشد. این سناریو با 10 نفر شروع میشه و مراحل آن شامل وضعیت اضطراری، شلیک در روز، گفتگوی خصوصی و رای‌گیری می‌باشد.

شرط برد در بازی ارتش سری

شرط برد در این سناریو کمی پیچیده هست.
➊ اگر تمام گشتاپوها از بازی خارج بشن، تیم نجات برنده بازی میشه.
➋ اگر تمام بازیکن‌های پارتیزان (به جز خلبان) از بازی خارج بشن، تیم گشتاپو برنده بازی میشه.
➌در صورتی که دو حالت بالا اتفاق نیوفته، بازیکن‌ها تا زمانی که تفنگی در بازی وجود دارد و یا امکان مسلح شدن بازیکنی وجود داره، به بازی ادامه میدن. بعد از اینکه اسلحه‌ای در بازی نبود، اگر تعداد گشتاپوها از تعداد گروه نجات بزرگتر مساوی بود، گشتاپو برنده بازی میشه. در غیر این صورت،بازی به صورت رای‌گیری ادامه پیدا میکنه تا یکی از دو حالت یک یا سه (یعنی تموم شدن نجات یا برابر شدن نجات و گشتاپو) اتفاق بیوفته.

 

AdobeStock-zXOkARNTvY

خلبان و مشتری میتونن در اتاق گفتگوی خصوصی اسلحه بگیرند. اگر کسلر در اتاق سایدش رو دروغ بگه، میتونه به صورت مشقی اسلحه بگیره.

چند روش برای کشته شدن خلبان توی بازی وجود داره. خلبان اگر توسط تیر دوم کشته بشه، سایدی که شلیک کرده، بازنده میشه. اما اگر خلبان توسط رای خارج بشه، اتفاقی نمیوفته و بازیکن‌ها بازی رو ادامه میدن. اگر هم یک بازیکن از سایدی توی بازی باشه و به خلبان شلیک کنه، اون ساید برنده بازی میشه.

در صورتی که فردی در همان دور در مورد گفتگوی خصوصی صحبت کنه، همان روز سایلنت میشه و نمیتونه از اسلحه و یا اتاق گفتگوی خصوصی استفاده کنه. روز بعد هم کیک خواهد شد.

دکتر پاسکال، مشتری، خلبان نمیتونن در طول بازی به مشتری اسلحه‌ای بدهند.

خیر، اعلام و یا اطلاق نقش ممنوع هست و بازیکن‌ها نباید نقشش رو در طول بازی افشار کنند.

اون بازیکن از بازی خارج خواهد شد. در اصل کسی که دکتر پاسکال رو درست حدس میزنه، دکتر رو مجبور میکنه که سیوش کنه. اگر سیوی نداشته باشه، بازیکن از بازی خارج میشه.